Sunday, October 4, 2009

LATIHAN PENGENDALIAN BOT

Pada 14-17 Ogos 2009, JPAM Negeri Perlis telah mengadakan latihan penyelenggaraan bot di Pantai Kok Langkawi Kedah dan menginap di Pantai Pasir Tengkorak. Lebih kurang 100 orang anggota termasuk pegawai turut sertai latihan tersebut. Kerjasama dari anggota JPAM Langkawi Kedah untuk menjayakan latihan tersebut amat dihargai. Perlawanan persahabatan bola sepak di antara JPAM Perlis dan JPAM Langkawi turut dilangsungkan pada sebelah malam 15 Ogos 2009.

Latihan yang dijalankan ini dapat meningkatkan kemahiran anggota yang terlibat. Tujuan latihan ini adalah untuk menigkatkan lagi kemahiran anggota JPAM mengendali bot sama ada semasa operasi bencana atau tugasan menyelamat. Jutulatih dari JPAM Langkawi dan Perlis ternyata menunjukkan komitmen dalam latihan ini.

Teknik mengangkat mangsa lemas di dalam air juga di ajar oleh jurulatih. Walaupun cuaca panas semasa menjalankan latihan tersebut, jurulatih tidak kenal erti penat mengajar para anggota. Selain itu, latihan seperti ini dapat melahirkan satu pasukan yang dapat bekerjasama dalam satu pasukan.





No comments: