Monday, June 13, 2011

SNAKE: RESCUE AND CAPTIVE

30 April 2011 - Peningkatan statistik tangkapan haiwan berbisa seperti ular di negeri Perlis semakin meningkat berikutan penigkatan faktor cuaca dan persekitaran. Khidmat JPAM Perlis semakin diperlukan dan meluas dalam menyelesaikan kes ini untuk memastikan tempat tinggal penduduk dalam keadaan yang selamat dari ancaman haiwan berbisa ini.
Taman Ular dan Reptilia Negeri Perlis telah menjayakan Majlis Snake: Rescue And Captive yang mana JPAM Perlis diberi penghormatan untuk menunjukkan aksi menangkap ular di hadapan Duli Yang Teramat Mulia Raja Muda Perlis Tuanku Faizuddin Putra Jamalullail dan isteri. Aksi penangkapan ular disaksikan oleh ribuan pengunjung yang datang ke Taman Ular dan Reptilia di dalam sketsa yang dilakonkan oleh pelakon berbakat dari UniMAP. Hadir sama dalam majlis tersebut ialah Menteri Besar Perlis, Dato Seri Md Isa Bin Sabu dan Pengarah JPAM Perlis Mej.(PA) Ishak Bin Mohd Radzi.
Pengetahuan masyarakat tentang bahaya dan pentingnya reptilia ini perlu ditingkatkan kerana faktor persekitaran yang dikelilingi oleh sawah-sawah dan ladang-ladang menyebabkan negeri ini mencatatkan jumlah tertinggi kes ular.



No comments: