Monday, October 18, 2010

PROGRAM PENEMPATAN (ATTACHMENT) PASUKAN JPAM DI HOSPITAL TUANKU FAUZIAH

Pada 12 Julai - 10 Ogos 2010, Bahagian Latihan JPAM Perlis telah berkerjasama dengan Hospital Tuanku Fauziah (HTF), Kangar bagi menjayakan Program Attachment First Responder JPAM Perlis Anjuran Bersama HTF. Semua anggota yang terpilih adalah seramai 18 ditempatkan di Jabatan Kecemasan & Trauma HTF bagi siri yang pertama ini.Mereka ditugaskan mengikut shift dan diletakkan di Medical Emergency Coordinating Centre (MECC), Drop Zone dan Triage.

Program ini adalah sebahagian daripada protokol Emergency Medical System (EMS). Ia melibatkan teori, kemahiran dan pemerhatian dalam menghadapi situasi klinikal sebenar. Disamping itu juga, peserta dapat meningkatkan lagi kefahaman teori dan juga mempelajari langkah-langkah rawatan yang cekap, betul dan berkesan untuk menyelamat mangsa di tempat kejadian semasa menjalankan kerja-kerja pemindahan ke hospital. Peserta didedahkan dengan situasi sebenar menyelamat di tempat kejadian bersama dengan Doktor, Pembantu Pegawai Perubatan, Pembantu Perawat Kesihatan dan jururawat.

Dengan adanya Attachment ini dapat memantapkan lagi tugasan yang akan dikendalikan oleh anggota JPAM Perllis bagi kerja-kerja menyelamat ketika berlakunya bencana atau kecemasan.




No comments: