Wednesday, March 14, 2012

EKSESAIS TAMAT LATIHAN

25-27 November 2011 - Kekuatan seramai 150 orang anggota JPAM Perlis telah melengkapkan perancangan jadual Latihan Kesiapsiagaan sepanjang tahun 2011 yang mana eksesais ini adalah kemuncak program jabatan.

Semua anggota yang terlibat diuji dengan beberapa halangan dan saringan untuk berjaya ke peringkat seterusnya. Mereka dipecahkan kepada beberapa kumpulan bagi melancarkan setisap pergerakan. Tiap-tiap elemen yang diterapkan dalam eksesais ini merangkumi pelbagai aspek dalam pembelajaran Pertahanan Awam supaya tidak lari dari landasan sebenar.

Eksesais ini melibatkan aktiviti darat dan air di mana setisp checkpoint diketengahkan dengan seksyen pengendalian bot dan mendayung bot. Selain itu anggotya dikehendaki meranduk sungai atau body rafting bagi membiasakan diri penyelamat dengan keadaan semasa operasi banjir. Ia melibatkan kawasan Mukim Seriab yang berdekatan dengan kompleks PUSPA JPAM Perlis.

Majlis Penutup Eksesais ini telah disempurnakan oleh YS Mej.(PA) Ishak bin Mohd Radzi, Pengarah JPAM Perlis menyatakan rasa bangga dan berterima kasih kepada semua yang terlibat dalam melaksanakan semua operasi dan perancangan aktiviti jabatan sepanjang tahun 2011. Berbekalkan azam yang baru, beliau yakin JPAM perlis akan terus menjanjikan komitmen yang tinggi untuk rakyat Negeri Perlis.






No comments: