Wednesday, January 4, 2012

3 TRAGEDI 1 OPERASI

1. 26-27 September 2011 - JPAM Perlis menerima panggilan mendapati seorang remaja berumur 20 tahun dipercayai untuk berehat di tepi Sungai Arau berdekatan dengan Istana Arau berehat dengan bermain bot mainan kawalan jauh. Mangsa yang ingin mengalihkan bot mainannya yang tersangkut tiba-tiba terjatuh dan mangsa tidak dapat mengawal dirinya lalu tenggelam dibawa arus sungai.

Arus air yang deras menyukarkan lagi pasukan penyelamat untuk meneruskan operasi pada waktu malam. Operasi disambung pada keesokkanya dengan penambahan anggota penyelamat dan kemudahan logistik di tempat kejadian. Mangsa yang bernama Mohd Norhafizie bin Mohd Nan bekerja di sebuah pasaraya berdekatan merupakan anak ke 5 dari 7 orang adik beradik.

Pasukan Penyelamat JPAM Perlis, PDRM dan JBPM menjalankan operasi ini dengan menggunakan bot melalui teknik pencarian di dasar air dan di celah-celah tunggul kayu dan sampah. Namun keadaan paras air sungai yang meningkat dan arus deras berikutan hujan lebat sepanjang hari sedikit sebanyak menyukarkan proses pencarian.

Lebih kurang jam 7.00 malam mangsa telah dijumpai oleh penduduk kampung di kawasan berdekatan dengan jambatan lebuhraya Changlun-Kuala Perlis. Operasi ditamatkan pada jam 8.00 malam.





2. 27 September 2011 - Dalam melaksanakan Operasi Mencari dan Menyelamat Mangsa Mati Lemas di Sungai Arau, satu kejadian yang sama telah berlaku di sebatang sungai berdekatan Jejawi yang telah meragut nyawa seorang remaja berumur 22 tahun bernama Mohd Nizam bin Othman dari Kampung Pida, Kodiang, Kedah.

Mangsa yang telah dilaporkan hilang oleh keluarganya di Balai Polis Kodiang telah dijumpai oleh orang ramai pada jam 10.05 pagi tersangkut di paip air yang merentasi tali air di Kampung Alor Redis. Menurut dari sumber yang boleh dipercayai, mangsa didapati terjatuh bersama motosikal yang ditunggangnginya dalam perjalanan ke tempat kerja yang berdekatan dengan kawasan kejadian.

Sepasukan penyelamat dari JPAM Perlis terus bergegas ke tempat kejadian dan mayat terus dibawa ke Hospital Tuanku Fauziah (HTF) untuk tindakan selanjutnya.





3. 27 September 2011 - Tidak jauh dari Pos Kawalan Tempat Kejadian (PKTK) dalam Operasi Mencari dan Menyelamat Mangsa Mati Lemas di Sungai Arau, dalam keadaan angin ribut kencang, sebatang pokok tumbang telah menghempap sebuah bengkel kereta kepunyaan Erwan bin Yahya. Keadaan menjadi kelam kabut seketika berikutan keadaan hujan yang begitu lebat yang berlaku pada jam 4.25 petang.

Tindakan pantas penyelamat dari agensi yang terlibat yang berada di tempat kejadian terus memeriksa samaada terdapat mangsa di bawah runtuhan bengkel yang disebabkan oleh pokok tumbang termasuk kereta yang kemek akibat kejadian tersebut. Namun tidak berlaku kejadian yang meragut nyawa.

No comments: