Wednesday, January 4, 2012

JPAM PERLIS TEMPAT KE 3 SEMPENA HARI INOVASI

18-20 Oktober 2011 - Persediaan Kumpulan Inovatif dan Kreatif (KIK) JPAM Perlis yang dikenali dengan nama kumpulan 'Harum Manis' bermula pada April 2011 menjalankan projek berdasarkan masalah -masalah yang telah dikemukakan daripada aduan-aduan oleh warga JPAM Perlis. Projek yang dijalankan adalah Patung E-Manikin.

Hari Inovasi yang mengenengahkan 3 kategori seperti Pertandingan Inovasi, Penarafan Bintang dan KIK telah memberikan peluang kepada 17 Pusat Tanggungjawab (PTJ) untuk membina pemikiran yang berdaya kreatif disamping memperbaiki mutu perkhidmatan jabatan. Tidak dinafikan semua PTJ yang bertanding pada tahun 2011 ini telah menunjukkan keberkesanan dalam menjalankan sesuatu projek inovasi.


Kapt. (PA) Mohd Ruhaizul bin Md Isa, Timbalan Pengarah Jabatan Pertahanan Awam Negeri Perlis merupakan fasilitator bagi kumpulan ini manakala Lt. (PA) Mohd Khairul Sobri bin Abdul Rahim, Pegawai Pertahanan Awam Daerah Kangar, bertindak sebagai ketua kumpulan dan dibantu oleh 9 orang ahli lain daripada staf tetap jabatan. Selaras dengan objektif Jabatan Pertahanan Awam Negeri Perlis yang berfungsi untuk mengawal, melaksana dan menilai program untuk orang awam, penggunaan patung manikin yang maksimum dan kerap dilihat sebagai satu keperluan dalam setiap latihan yang dijalankan. Perkara ini jelas dapat menyumbang kepada kemantapan sesuatu latihan yang dijalankan dan seterusnya berupaya melahirkan anggota-anggota yang dapat memberi sumbangan, perkhidmatan dan bantuan yang maksimum kepada orang awam semasa berlakunya sesuatu bencana. Hal tersebut juga bertepatan dengan hasrat kerajaan yang ingin merealisasikan aspirasinya untuk meningkatkan kecekapan dan keberkesanan agensi-agensi kerajaan dalam menyampaikan perkhidmatan kepada rakyat, seiiring dngan slogan ‘Rakyat didahulukan, Pencapaian diutamakan’.

Selain itu, Jabatan Pertahanan Awam Negeri Perlis juga bertanggungjawab untuk merekrut, melatih dan mengurus seramai mungkin anggota sukarelawan pertahanan awam dalam usaha menjadi salah sebuah pasukan penyelamat yang dapat memberi perkhidmatan terbaik kepada orang awam. Oleh itu, projek E-Manikin ini dilihat dapat membantu dari segi pengurusan untuk latihan yang perlu diadakan dengan kerap untuk anggota sukarelawan yang semakin bertambah dari semasa ke semasa. Pengurusan yang dimaksudkan adalah dari aspek penyediaan alatan untuk latihan yang dijalankan. Patung manikin sedia ada sangat terhad bilangannya. Oleh itu, pihak jabatan perlu merancang dengan teliti setiap latihan yang memerlukan penggunaan patung manikin tersebut. Dalam erti kata yang lain, latihan yang melibatkan penggunaan patung manikin tersebut tidak dapat dijalankan dengan kerap sedangkan penggunaannya sangat penting. Dengan adanya E-Manikin yang boleh disediakan dalam bilangan yang banyak, kekerapan menjalankan latihan dapat dipertingkatkan seiring dengan pemerolehan ilmu oleh anggota semasa menjalankan latihan yang melibatkan patung manikin.



Program yang berlangsung selama 3 hari ini telah mempertandingkan Projek KIK dari setiap PTJ yang terlibat termasuk pusat latihan. Semua projek inovasi telah dipamerkan sewaktu majlis penutupan yang telah dihadiri oleh pengurusan tertinggi KDN dan IPPA. Bagi kategori Penarafan Bintang, JPAM Perlis telah mendapat 3 bintang dan berikut adalah keputusan bagi kategori yang telah dipertandingkan:

Pertandingan Inovasi

  1. PULAPAT Jengka
  2. PNPA Sarawak
  3. PNPA Perlis
KIK
  1. PNPA Wilayah Persekutuan
  2. PULAPAT Jengka
  3. PNPA Kedah
Tahniah diucapkan kepada ahli Kumpulan Harum Manis KIK JPAM Perlis atas usaha yang berbaloi telah membawa pulang wang tunai RM 1,000.00 manakala Naib Johan RM 2,000.00 dan Johan RM 3,000.00.



No comments: