Wednesday, January 4, 2012

BANJIR KE 3 PERLIS




11-15 September 2011 - Dalam masih lagi menyambut kemeriahan syawal, ini adalah kali ke 3 Negeri Perlis telah dilanda banjir dalam masa tidak sampai setahun yang mana kali terakhir negeri ini dilanda banjir pada penghujung Mac lalu. Namun Pasukan Penyelamat JPAM Perlis masih berkomitmen tinggi untuk menjalankan operasi Khidmat Kemanusiaan ini. Walaubagaimanapun keadaan ini tidak seteruk banjir yang lalu.

Tahap keberkesanan operasi ini meningkat kerana kemudahan dan infrastruktur baru yang dimiliki JPAM Perlis iaitu pembukaan Bilik Gerakan Banjir JPAM di Pusat Pertahanan Awam (PUSPA) , Seriab telah menjadi kes pertama yang dijalankan di tempat ini. Peristiwa banjir lalu telah menjadi iktibar dalam perlaksanaan operasi ini dengan lebih berkesan. Kompleks PUSPA juga telah menjadi pusat penyediaan makanan untuk mangsa-mangsa banjir yang diarahkan oleh Majlis Keselamatan Negara dengan kerjasama Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) dan Persatuan Bulan Sabit Merah (PBSM).

Tugas memindahkan mangsa banjir pada kali ini telah mencatatkan seramai 567 orang yang melibatkan 156 keluarga di semua 13 Pusat Pemindahan. Pembukaan Pusat Pemindahan dipecahkan kepada 3 Parlimen iaitu Padang Besar, Arau dan Kangar. Menurut Jabatan Pengaliran dan Saliran (JPS) ia hanyalah banjir kilat akibat limpahan air sungai di beberapa sungai utama kerana hujan lebat sehari semalam pada hari pertama dan hujan berterusan sehingga beberapa hari yang menyababkan peristiwa pada penghujung Mac lalu berulang.

Tepat jam 8.00 malam 15 September, Bilik Gerakan Banjir JPAM ditutup dengan mencatatkan penurunan jumlah mangsa di dan penutupan semua Pusat pemindahan secara berperingkat.






No comments: